Mina två besök hos barnmorskan

2015-08-30 @ 20:57:00 Gravid
 
Samma dag som jag plussade på stickan så ringde jag barnmorskan. Egentligen ringde jag henne för att boka en tid för att testa mig där, men under tiden jag väntade på att hon skulle ringa upp mig så kände jag mig så nervös och gick istället och köpte ett test på apoteket vid skolan. När min barnmorska sedan ringde upp så berättade jag varför jag sökt henne och sa sen att jag precis plussat på stickan. "Vad roligt! Grattis! Känns det bra?" Ja just då kändes det helt fantastiskt och jag gick runt och både skakade och nästan grät av lycka. Hela min värld hade ju precis vänts upp och ner och jag skulle ju bli mamma. Jag var lyckligast på jorden, och det är jag fortfarande tack vara denna graviditet. "Men då ska vi boka in dig för ett inskrivningsmöte här på en gång då."

(Besök 1.) 6 dagar senare (Kändes som ca 6 månader kan jag ju säga.. Det var dom absolut längsta 6 dagarna i hela mitt liv..) så gick jag till barnmorskan tillsammans med mamma för mitt inskrivningsmöte. Mamma satt i väntrummet och väntade medan jag var och pratade med min barnmorska. Hon mätte bara blodtrycket, jag fick väga mig och svara på frågor ang. alkohol, tobak, genetiska sjukdomar, om jag tog nån medicin, om jag hade nån annan sjukdom osv osv. Jag berätta om min sömnmedicin, att jag gick hos Bup och att jag precis slutat röka. Mer än så var det inte. Jag fick en tid för nästa möte innan jag gick därifrån. Hon ville även veta vem pappan var och hur det där låg till så jag berättade om R, pappan, och sa det att jag inte visste om han skulle vara en del av det här eller inte (för just då visste jag inte, han hade inte tagit sitt beslut än.)
 
(Besök 2.) Lite mer än en månad senare gick jag tillbaka dit för mitt andra möte. Denna gång fick mamma följa med in också. Då fick jag ta blodprov, urinprov, mäta blodtryck, väga mig igen och svara på ytterligiare lite frågor. Jag berätta denna gång att R nu bestämt sig för att inte vara en del av föräldrarskapet, att jag fortfarande gick hos bup, att jag fortfarande inte rökte och att jag bara tar min sömnmedicin vid behov nu och inte varje kväll. Vi pratade även lite om mammagrupper för unga mammor och vi kom då överens om att hon skulle kolla närmare på det där tills mitt nästa möte (som är imorgon) och till sist fick jag min tid för ultraljudet som blev ytterligiare en månad senare. (Läs om ultraljudet HÄR!)
 
Imorgon lär vi prata mer om mammagrupper, kolla min viktkurva, prata om ultraljudet och förhoppningsvis ska vi lyssna på min lilla prinsessas hjärta. Men mer om det imorgon :)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback